Dědeček provianťák na Kaiserin Elisabeth s Vaším dědečkem

Ivan Pošta 14.01.2012
To jsem si krásně početl. Moc dík. Můj dědeček (a kmotr) Bohuslav Příhoda byl také na Dálném východě, asi na Kaiserin Elisabeth, možná dokonce i na Aspern. Bylo to takhle: narodil se r. 1891 v Úhonicích u Prahy, učil se a pracoval ve Vídni jako obchodní příručí, za babičkou do Úhonic jezdil na kole (prý za den, mám o tom pochybnosti, ale na druhou stranu - v té době se už jezdily závody na podobné vzdálenosti, dokonce s doutníkem v puse). U odvodu chtěl k cyklistům, ale nevyšlo mu to a tak si vybral námořnictvo. Vyprávěl mi to všechno jako klukovi a doplňoval stovkami fotek z Číny, Japonska, ale i námořnickými fotkami z paluby, z námořních manévrů a pohlednicemi. Zemřel v mých 10 letech, měl jsem po něm ty fotografie dostat, ale po jeho smrti se ztratily. Zbylo mi jen album neosobních fotografií lodí z té doby. Výcvikem prošel asi časově stejně, jako Váš dědeček Hergert, věkově by to odpovídalo. Na fotkách z té doby měl na čepici nápis Tegetthoff. Pak nějaký čas sloužil na diplomatické jachtě v Istanbulu, na které byl provizorně umístěn R.-U. konsulát. Ale o tom se zmiňoval jen málo. Vyprávěl až o plavbě na Dálný východ. Sloužil na lodi jako proviantmeister. Vlastně informaci, že to byla Kaiserin Elisabeth, mám až od tety dlouho po jeho smrti a potvrzuje ji řada fotografií z Jokohamy, různé předměty, které z Japonska přivezl, vyprávění o tajfunu, který na moři prožili. Naopak vyprávění o tom, jak nasedli na Žluté řece na mělčinu – jen taktak stačil utéct z kabiny, která se při velkém náklonu otevřeným okénkem zaplavovala - by svědčilo spíš o s.m.s. Aspern. Ještě jedna okolnost mi není jasná: kromě fotografií ze samotné plavby do Číny a Japonska měl dědeček spoustu fotografií a suvenýrů z Indonésie a z velkých ostrovů, jako Borneo, Celebes, Nová Guinea. Z jeho vyprávění si o tom kromě těchto názvů moc nepamatuju, rozhodně nic o Austrálii (jak se příliš stručně zmiňuje pan Hergert). Zase